על התכנית

הפסיכולוגיה לגווניה מייחסת חשיבות רבה לתקופת הינקות והילדות, ובפרט לקשר תקין בין הורה לתינוק. התכנית לפסיכותרפיה הורה-תינוק התפתחה מתוך הנחה שקשר הורה-תינוק הוא מסד חיוני להתפתחות התינוק – ובהמשך הילד והאדם – בכל התחומים. כיום כל גורמי הקהילה הבאים במגע עם תינוקות ועם הורים טריים – בתי חולים, טיפות חלב, מעונות יום, גורמי רווחה ועוד – מודעים לערך המניעתי של פסיכותרפיה בגיל ינקות . מתוך מודעות זו נולד צורך גדל והולך במטפלים, ומטרת התכנית לתת מענה לביקוש בהכשרה מובנית בתחום. 


הטיפול הפסיכולוגי בתינוק מחייב ידע תאורטי וטכניקה קלינית ייחודיים, הנבדלים מהותית מאלה הנדרשים בפסיכותרפיה רגילה. המטפל נדרש להתייחס בו זמנית להורים ולתינוק ובנוסף, בעוד שההורים מתבטאים מילולית, התינוק מבטא את מצבו וצרכיו רק באופן לא מילולי, כך שתהליך הטיפול כולל פענוח של שפתו.

 

סגל מורי התוכנית כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה עם מבוגרים לצד אלה המנוסים בעבודה ישירה עם תינוקות, כדי לספק את מלוא היקף הידע התאורטי והקליני הנחוץ לכם כדי להשתלם בתחום.




למי מיועדת התכנית?

פסיכולוגים קליניים לאחר סיום התמחות בפסיכולוגיה קלינית במוסד מוכר להתמחות זו, כולל פסיכולוגיה קלינית של הילד ופסיכולוגיה קלינית חינוכית.


רופאים בעלי תואר מומחה בפסיכיאטריה וניסיון מקצועי בפסיכותרפיה באורינטציה דינמית במשך שנתיים לפחות. הניסיון המקצועי צריך לכלול טיפול בחמישה מטופלים לפחות, תחת הדרכה של פסיכולוג קליני מדריך העובד בגישה פסיכו-דינמית.


עובדים סוציאליים קליניים בעלי תואר שני במסלול בריאות הנפש וארבע שנות נסיון בפסיכותרפיה בהיקף של חצי משרה לפחות במוסדות מוכרים להתמחות בפסיכיאטריה או פסיכולוגיה קלינית.


פסיכולוגים התפתחותיים וחינוכיים לאחר סיום התמחות בהיקף של חצי משרה לפחות במוסד מוכר בתחום התמחותם. נדרשות ארבע שנות ניסיון מקצועי בפסיכותרפיה באוריינטציה דינמית , תחת הדרכה של פסיכולוג קליני העובד בגישה פסיכו-דינמית.


מכל המועמדים נדרשת לפחות שנה אחת של טיפול אישי בגישה פסיכודינמית בעבר או בעת ההרשמה.


מבנה הלימודים

הלימודים נמשכים שנתיים וכוללים מגוון דרכי לימוד, שנועדו לספק לכם הכשרה מקיפה ומעמיקה.


  1.  לימודים עיוניים: 4 סמסטרים הכוללים 8 קורסים תאורטיים סימסטריאלים, משך כל קורס – 12 שעורים; שני סמינרים קליניים שנתיים בני 24 שעורים כל אחד; בכל שנה תינתן סדנה בת יומיים בחופשה בין הסמסטרים וסדנה בת יום בסיום השנה (סה"כ 4 סדנאות).

  2.  עבודה מעשית בהיקף של שלוש שעות שבועיות. בשנה הראשונה העבודה תיערך בתינוקייה של מעון יום. ובשנה השניה העבודה תיתמקד בטיפולי הורה-תינוק. העבודה במעון כוללת תצפית בתינוקות ופסיכותרפיה הורה-תינוק. נדרשים לפחות שני טיפולים בכל שנת לימוד ובסך הכול חמישה טיפולים בשנתיים. בשנת הלימודים השנייה תתאפשר גמישות בחלוקת השעות ובמקום העבודה המעשית.

  3.  הדרכה אישית מטעם מורי התכנית, בהיקף 35 שעות לפחות בכל שנת לימוד.

  4.  עבודת סיכום טיפול שאותה תידרשו להגיש עד סוף השנה השנייה.  העבודה תתמקד בתהליך הטיפולי, ובה תידרשו להמשיג את שלבי הטיפול ולהעריך את הקשר הורה-תינוק בתחילת הטיפול, כולל גורמי סיכון, מטרות מול תוצאות, הגורמים שהשפיעו על מהלכו והתלבטויות שנדונו בהדרכה.
    היקף העבודה –עד 10​ עמודים. העבודה תכלול סיכום טיפול בדגש על ההיבט התאורטי-קליני.


 

כדי לעבור לשנה השנייה וכדי להשלים את הלימודים, תידרשו לעמוד בתנאים הבסיסיים של התכנית: השתתפות ב-80% מהשעורים לפחות, בהדרכות בעבודה המעשית ובסדנאות, קריאת המאמרים הנדרשים בכל קורס וכתיבת עבודת הסיכום לוועדת ההוראה. בוגרי התכנית זכאים לתעודה בפסיכותרפיה הורה-תינוק מטעם המרכז הבינתחומי הרצליה.