כך הפך תואר ראשון בתקשורת לקרש הקפיצה החם לתעשיות ההיי-טק והניו-מדיה

רוצים להצליח כיזמים או לעבוד בגוגל? בוגרי בית הספר לתקשורת במרכז הבינתחומי בהרצליה מספרים כיצד הלימודים סללו את דרכם לקריירה מאתגרת ומלאת סיפוק


אם תחפשו בגוגל את הצירוף "משרות שלא היו קיימות כאן לפני עשור" – תיתקלו, באופן טבעי, בעיקר במשרות מעולמות המדיה והטכנולוגיה. ב"גרדיאן" הבריטי כתבו למשל על "מנהלי מדיה חברתיים" ו"מעצבי אפליקציות"; ב-CNBC.com התמקדו ב"יועצים בתחום הסחר האלקטרוני" ו"מומחים לקידום אתרים" (SEO) וב"פורבס" הוסיפו – "מאפייני חוויית משתמש". במילים אחרות, התפתחות הרשת בעשור האחרון והשתלטותם של מנועי החיפוש והרשתות החברתיות על חיינו – הפרטיים והעסקיים גם יחד – הולידו ביקוש עצום לאנשים שיודעים לייצר, לנטר ולשווק תוכן במגוון הפלטפורמות האלה.


גם בעולמות הטלוויזיה והקולנוע רואים שינוי, כשהקונספט הוויזואלי החם ביותר כיום הוא "מציאות מדומה" (Virtual Reality) – צורת צילום המאפשרת לקהל להפוך לגורם אקטיבי בחוויית הצפייה. "המציאות המדומה תחולל מהפכה בעולם הקולנוע של 2016", התנבא באחרונה מגזין הטכנולוגיה Wired, במסגרת גיליון טרנדים מיוחד שיצא לאור בינואר.


המגמות האלה שינו מקצה לקצה גם את אופיים של לימודי התקשורת: מלימודים המכוונים בעיקר למקצועות המדיה המסורתיים (עיתונות, פרסום וכן הלאה), לכאלה המעניקים נקודת זינוק לתחומי הטכנולוגיה והניו-מדיה. "כמעט כל תחומי העיסוק של האדם המודרני כיום עוברים דרך אמצעי התקשורת של העולם הדיגיטלי", אומר ד"ר נעם למלשטריך-לטר, דיקן בית ספר סמי עופר לתקשורת במרכז הבינתחומי בהרצליה. "לימוד מעמיק ויסודי של כלים אלה מייצר תשתית שעמה ניתן להשתלב במגוון מקצועות מבוקשים מעולמות המדיה והטכנולוגיה".


"הבוגרים שלנו נמצאים במגוון תעשיות רלוונטיות - החל מהיי-טק, דרך פרסום ועד גופי חדשות וניו-מדיה. זה אומר שאפשר למצוא אותם בחברות מובילות כמו גוגל, טאבולה, וייבר, WiX, SAP, אמדוקס, מקאן אריקסון וחדשות ערוץ 2. אצל רוב הבוגרים, דריסת הרגל בשוק העבודה נעשית עוד במהלך הלימודים", מוסיף למלשטריך-לטר.


בתמונה: ד"ר נעם למלשטריך-לטר, דיקן בית ספר סמי עופר לתקשורת


בית הספר מציע שלוש התמחויות לבחירה: תוכן ויזואלי (יצירת תכנים חדשניים ופורמטים); תקשורת שיווקית-פוליטית (פרסום, יחסי ציבור ושיווק בדיגיטל); ותקשורת אינטראקטיבית, שהיא ממוקדת טכנולוגיה וקידום אונליין. "אנחנו בית הספר לתקשורת הראשון בישראל שהציע התמחות בתקשורת אינטראקטיבית. זה קרה כי הבנו מוקדם לאן נושבת הרוח ולאילו כיוונים צועד השוק", אומר למלשטריך-לטר. "בנוסף, יש לנו חטיבות במנהל עסקים ובפסיכולוגיה, כך שניתן ללמוד תקשורת ולהתמחות בתחומים נוספים".


ד"ר עמית לביא-דינור, סגנית דיקן בית הספר ומי שעומדת בראש שתי התמחויות – שיווקית-פוליטית ותוכן ויזואלי –  מסבירה כי הדגש בהתמחויות הוא על התנסות בפועל. הסטודנטים של "שיווקית-פוליטית", למשל, "מנהלים עבור עמותות את מערך יחסי הציבור שלהן במשך שנה ומקבלים ניסיון ממשי בתכנון וביצוע מהלכים תקשורתיים", היא מספרת. "ב'תוכן ויזואלי' המיקוד הוא על פיתוח פורמטים טלוויזיוניים ואינטרנטיים, שיכולים להימכר לחו"ל או להתפתח למיזם. בסוף שנה ג' הסטודנטים הפעילים ב'חממת התוכן' של בית הספר, מציגים את הפורמטים שפיתחו בפני בכירים מהתעשייה. כמה מהם נמצאים כיום בתהליכי פיתוח בישראל ובעולם".


בתמונה: ד"ר עמית לביא-דינור, סגנית דיקן בית ספר סמי עופר לתקשורת


את יכולה לתת דוגמה לפורמטים כאלה?

נעם ניזרד, אילן אייבל ורותם גריאני, בוגרי חממת התוכן, זכו במקום  הראשון בתחרות הפורמטים הבינלאומית של קשת על פורמט לתכנית דוקו-ריאליטי בשם "משפחה ודעה קדומה". הפורמט מתמקד באתגרים שמציבים הגזענות וההסתה בחברה הישראלית, מהמעגל הרחב ביותר ועד המעגל הקרוב ביותר בתוך המשפחה.


בתמונה: נעם ניזרד, אילן אייבל ורותם גריאני, הזוכים בתחרות הפורמטים של קשת


הפורמט עוסק ביחסים הבסיסיים ביותר שבין אדם ומשפחתו, ומציבה אותם אל מול הדעות הקדומות המושרשות ביותר כדי, בסופו של דבר, לענות על השאלה הפשוטה-מה חשוב יותר? משפחה, או דעה קדומה?

הפורמט פותח בשנה האחרונה כחלק ממחקר מעמיק בנושא הגזענות במסגרת פרויקט גמר בחממת התוכן. החממה  היא מקום ייחודי לפיתוח ויצירה של פורמטים ותכנים חדשים לעולם התקשורת המודרני ולפלטפורמות שונות כגון טלוויזיה, אינטרנט וסלולר.


בוגרים של בית הספר לתקשורת בבינתחומי מספרים כי התואר פתח בפניהם הזדמנויות תעסוקה רבות כבר במהלך הלימודים, כמו גם אחריהם. נמרוד לוי (30), בוגר של המגמה השיווקית-פוליטית וכיום אסטרטג בגוגל, צבר ניסיון של שלוש שנים בייעוץ תקשורתי ואסטרטגי, שראשיתו בפרויקט הגמר שביצע בשנה השלישית לתואר, במסגרתו ניהל במשך שנה את יחסי הציבור של עמותת 'מפעלות חינוך וחברה'.


במהלך הלימודים, אותם סיים ב-2012, פגש לוי במנחים ובמרצים, כמו אשת יחסי הציבור דנה לוי-אלגרוד והיועץ האסטרטגי שי אבן, שגם סייעו לו להתברג בענף בהמשך. "הדבר הקשה ביותר לבוגרי תואר הוא למצוא את המעסיק שייתן להם את ההזדמנות הראשונה", אומר לוי. "אני שמח שיצא לי ללמוד במקום שבו הזדמנויות נוצרות דרך המפגשים עם המרצים, שרבים מהם מגיעים מהתעשייה".  


כיום לוי ממוקם במטה האירופי של גוגל בדבלין ואחראי על השוק הישראלי והסקנדינבי בתחום קידום האפליקציות שמפרסמות את עצמן בגוגל. משמעות התפקיד, הוא מסביר, היא "לבנות יחד עם לקוחות – חברות המפתחות או מפעילות אפליקציות – את חבילת הפרסום שתסייע להן להשיג כמה שיותר התקנות".


"בשנים שבהן עבדתי ביחסי ציבור עסקתי בכל ההיבטים הנוגעים לניהול לקוחות, כמו הבנת צורכי הלקוח, בניית תכנית עבודה משותפת ועוד. ההבנה הזו מלווה אותי גם בגוגל", הוא אומר. "כשהגשתי קורות חיים לגוגל, לא היה לי שום ניסיון בעולם האונליין אבל כן צברתי קילומטראז' בייעוץ ובעבודה מול לקוחות. גוגל מחפשים אנשים שהם לאו דווקא עם ידע טכנולוגי, אלא כאלה שמביאים עמם ניסיון ומקצועיות בתחום שבו עסקו".


רבים מבוגרי בית הספר פונים גם ליזמות. דוגמה טובה לכך היא מור דגן (26), שהקימה עוד במהלך הלימודים חברה להפקת סרטוני וידאו בשם JINJA productions. "זו חברה להפקת סרטני תדמית למגוון חברות", היא מסבירה. "אני עושה הכל: כותבת תסריטים, מצלמת ועורכת".


דגן היא בוגרת ההתמחות בתוכן ויזואלי ונחשפה לראשונה לצילום וידאו בשנה א' ללימודים. עד אז, עסקה בכלל בצילום סטילס. "צילמנו כתבת וידאו במסגרת קורס העוסק בתוכן חדשותי, ולמדנו איך לערוך ולקריין אותה. זה הלהיב אותי", היא מספרת. "בשלב הזה הבנתי שזה מה שמעניין אותי לעשות".


כסטודנטית בשנה ג', דגן כבר צילמה וערכה את סרט קמפיין הבחירות של המועמדים לתפקידי יו"ר וסגן יו"ר באגודת הסטודנטים בבינתחומי דאז (ירדן בן-יוסף ואורי בן-נר), שגם זכו בבחירות בסופו של דבר. הסרטון עורר הדים, ולאחריו קיבלה פניות ממועמדים מובילים שהתמודדו בבחירות ברשויות המקומיות (2013), בבקשה שתכין עבורם סרטונים לקמפיין (ביניהם זאב בילסקי מרעננה, משה פדלון מהרצליה ומועמדים נוספים). בשלב זה, הבינה דגן כי יש מספיק ביקוש לתוצרים שלה והחליטה  להתמקד בקידום העסק. "ניהול עסק הוא דבר כיפי ומאתגר", היא מספרת. "אני בעיקר נהנית מהיכולת ללמוד דברים חדשים על הרבה תחומים בכל יום מחדש".