"מייקינג" בחינוך: המעבדה לחדשנות במדיה בבינתחומי קיימה את הכנס השנתי בנושא למידה יצירתית


המעבדה לחדשנות במדיה (miLAB) בבית ספר סמי עופר לתקשורת קיימה בפעם השנייה כנס בנושא למידה יצירתית של קבוצת המחקר Creative Learning הישראלית​


 

המעבדה לחדשנות במדיה (miLAB) בבית ספר סמי עופר לתקשורת קיימה זו השנה השנייה את הכנס ללמידה יצירתית של קבוצת המחקר Creative Learning של המעבדה. הכנס עסק בשילובם והשפעתם של עולמות ה"מייקרים" והטכנולוגיה, בין אם בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי. מטרת הכנס הייתה להפגיש בין אנשי טכנולוגיה, חינוך וקובעי מדיניות, במטרה ליצור קהילה חזקה שעובדת יחדיו תוך יצירת תשתית לחינוך יצירתי-טכנולוגי בכל רחבי הארץ. את הכנס ארגנה גיל בקלש, סטודנטית שנה ג' בבית ספר סמי עופר לתקשורת ומנהלת פרויקט ה'מייקטק' במעבדה.

גב' נועה מורג, מנהלת המעבדה לחדשנות במדיה (miLAB), הגדירה את מושג ה"מייקריות" בתרבות של ימינו: "מדובר במושג נישתי אשר אינו מוכר לאנשים; זוהי תרבות מבוזרת הקיימת בתוך בתי ספר, ספריות ציבוריות, מרחבים ציבוריים ועוד. תרבות זו טומנת בחובה הבטחות נהדרות – בין אם שבירת פרדיגמת ייצור ההמונים, פיתוח כלים לביטוי עצמי, ניידות חברתית ועוד. באשר לאתגר המגדרי בפעילות ה"מייקרינג", אמרה גב' מורג כי הנשים בתחום מהוות מיעוט מספרי. וכי מדובר בהקשר חברתי; "מבחינה תרבותית – טכנולוגיה וגבריות הם מונחים זהים וזה ניכר בשטח עד היום- כאשר נשים מגיעות למרחבי ייצור דיגיטליים המיעוט שלהן ניכר". יש לעזור ולפתוח את המרחבים המדוברים דרך שינוי הנראטיב הכללי, הסיפור של המקום המוטיבציה לייצר, בכדי למשוך יותר נשים".



ד"ר אורן צוקרמן, מייסד ומנהל המעבדה לחדשנות במדיה (miLAB), סקר את פעילויותיה השונות של המעבדה אל מול נושא הלמידה היצירתי: "במעבדה קיימת פעילות מחקרית אקדמית ענפה בתחומי מחקר התורמים לחשיבה יצירתית טכנולוגית, בין אם דרך הוראה של סטודנטים או תרומה לקהילה". ד"ר צוקרמן תיאר פרויקטי מחקר במעבדה כדוגמת פרויקט ה-Sscratch Nodes שמתבסס על תוכנת סקראץ' אך מטרתו להוציא את הילדים מהמחשב לעולם הפיזי על ידי חיבור בין שני העולמות. יובל שגב, מורה בסדנת "ההנדסיה" בבית ספר שפיים, הביע בהקשר זה את שביעות רצונו מהניסיון לשילוב ה"מייקרינג" בעולמם של הילדים: "אם נצליח להטמיע את המונח בחינוך הוא ישנה את כללי המשחק בכל הקשור להוראה בישראל". שראון פז וצביקה מקרפלד, חברים מייסדים בקבוצת ForReal, סיפקו את נקודת מבט של הנגשת הידע לקהלים רחבים, "מדובר בסיפור חוויה. כיום, ניתן באמצעות אמצעי המדיה הרבים לייצר נגישות בעבור קהל רב". ד"ר אלעד שגב, מרצה לחשיבה יצירתית, היה פחות אופטימי לגבי השמת המתודה במערכת החינוך ואמר כי "המורים של היום לא ישנו דבר בהוראתם. עלינו לנסות לחשוב מחוץ לקופסא במטרה להחיל שינוי מקצועי". מצדו השני של המתרס, אמר שבתאי קמינר ממחלקת מחקר ופיתוח במשרד החינוך, כי בימינו אנו "מובלת תפיסת למידה שונה במערכת החינוך. חל שילוב בין תפיסת הלמידה המסורתית לתפיסה העוסקת ביצירתיות, מציאות מדומה וטכנולוגיה".

בסבב שיחות נוסף, דיברה ריקי סגל כהן, מנחה למדעי המחשב ורובוטיקה בבתי ספר. "לפני ארבע שנים הייתי מורה בחטיבת הביניים ולא הייתי מרוצה מהפעילות אותה העברתי", ציינה סגל כהן. "ברגע שעברתי ללימודי תחום טכנולוגי יותר – רובוטיקה, הרגשתי שאני מצליחה להפיק את המצוינות מכל ילד ומיצוי הפוטנציאל האישי שלהם אל מול כישרונם המיוחד. שמוליק צ'אושו, מהנדס בעברו בתעשיות הצבאיות אשר עשה הסבה לתיחום החינוך ומורה לתנ"ך בבתי ספר אמר כי "שמתי לב שהילדים של היום רוצים ללמוד אחרת. מי אמר שלמידה חייבת להיות כרוכה בשעמום? אנו, כמחנכי דור העתיד, חייבים לספק להם גם מדע וגם טכנולוגיה במטרה להקים חממת יזמות בתוך כתלי בית הספר". נתן רוזנברג תיאר בדבריו את ה-Digital Playground: פלטפורמה מחקרית לקידום משחק ויזמות בקרב ילדים. 

במסגרת הכנס התארחו כלל המוזמנים והדוברים במעבדה לסבבים של שולחנות עגולים, בהם כל אחד היה יכול להשמיע את דעתו בנושאים שונים הקשורים לסוגיות עכשוויות של חינוך וטכנולוגיה כגון אתגר אמצעי ההוראה, אתגר הקמת מרחבי ייצור בקהילה ומסגרות חינוכיות פורמליות ועוד.

ד"ר צוקרמן סיכם את אירועי הכנס ואמר כי "אנו בישראל נמצאים בנקודת שינוי. משרד החינוך מבין שיש כאן הזדמנות- גם עסקית וגם ערכית. מטרת המעבדה, הקהילה והמרכז הבינתחומי היא לנסות ולגבש את הקהילה הזו ולפתח את רשת ה"מייקטיקים" שלנו במטרה ליצור עתיד חינוכי וטכנולוגי טוב יותר".


 

קבוצת המחקר Creative Learning של המעבדה לחדשנות במדיה (miLAB) שואפת ליצירת חיבורים פוריים בין האקדמיה והטכנולוגיה למרחב החינוכי-ציבורי בישראל. לדף הפייסבוק של הקבוצה: 

https://www.facebook.com/groups/CreativeLearningIL/about/